Verkiezingsprogramma.

Wijchen is misschien wel het mooiste dorp van Nederland. Een dorp waar je vrij bent om te zijn wie je bent. Een dorp waar je geboren wordt, waar je naartoe komt om te wonen of om een bedrijf te starten. Een dorp waar mensen omkijken naar elkaar. Ook als het even moeilijk is. En de afgelopen periode is het soms erg moeilijk geweest. De coronacrisis dwong ondernemers de deuren te sluiten. Zorgmedewerkers draaiden overuren. En docenten gaven les via een computerscherm.

Crises.
Maar ons dorp is altijd sterker uit een crisis gekomen. Door de eeuwen heen heeft creativiteit en ondernemerschap van ons Wijchen een plek gemaakt waar we trots op zijn. Een dorp waar je kinderen een nog mooiere toekomst hebben dan hoe het nu is. Bijvoorbeeld toen in de 20ste eeuw de hoge werkloosheid werd bestreden door bedrijventerreinen aan te leggen. Het treinspoor werd aangelegd. Dat draagt nog steeds bij aan werkgelegenheid en opleidingskansen voor Wijchenaren. Door creativiteit en het zien van kansen bouwden we aan onze toekomst.

Creativiteit en ondernemerschap.
Het is met de creativiteit en ondernemerschap waarop Wijchen is gebouwd waarmee we ook nu kunnen bouwen aan een nog mooier dorp. Maar er zijn flinke uitdagingen die moeten worden aangepakt. Veel Wijchenaren vertrekken omdat er geen passend huis te vinden is. Ook staat onze bereikbaarheid, de betaalbaarheid van goede zorg en onze veiligheid onder druk. En dat moet veranderen. Daarom gaan we snel aan de slag.

Terechte vragen.
De coronacrisis heeft ons ook aan het denken gezet over ons dorp. Is er niet veel meer ruimte nodig voor groen en recreatie in de buurt? Hoe gaan we verder inzetten op groene wijken en verduurzaming in Wijchen? En
hoe zorgen we voor een fijn dorp waar onze kinderen betaalbaar kunnen wonen en een goede baan kunnen vinden? Dat zijn terechte vragen. Als we samen aan de slag gaan met die vragen kunnen we bouwen aan een nog mooier Wijchen.

Zorgen voor een mooi dorp in de toekomst.
Als we meer ruimte geven aan creatieve Wijchenaren en ondernemers, zorgen we ook voor een mooi dorp in de toekomst. Een dorp waarin de volgende generatie het nog beter heeft dan wij. Die kans is er ook. En die gaan we benutten.

Laten we samen bouwen aan ons Wijchen.

Nick Derks
Lijsttrekker Wijchense VVD