De parel van Wijchen.

Omroep Gelderland was op bezoek en maakte een reportage over het gerenoveerde Kasteel Wijchen. Wethouder Derks en Kasteelmanager Tanja Bruins kwamen aan het woord.

© Omroep Gelderland

Bij het Kasteel in Wijchen voel je de warmte in de binnenplaats met een glazen plafond. Er is vloerwarming aangebracht onder de oude klinkers van het gerenoveerde kasteel. Het kasteel is vandaag weer opengegaan voor bezoekers.

"Het is voor zover ik weet het eerste kasteel met vloerwarming. Om de warmte goed van de vloer naar boven te laten komen zijn de stenen gehalveerd", legt wethouder Nick Derks uit. Voor 4 miljoen euro is, onder meer met geld van de Provincie Gelderland, het monumentale bouwwerk met zijn gracht opgeknapt.

Klik hier voor het volledige item over Kasteel Wijchen.

Zwevende kasteelmuren
"Tijdens het uitgraven kwamen we erachter dat een aantal muren niet meer op de ondergrond rusten. Dus we hadden zwevende muren", vertelt Derks. "We zijn gelijk aan de slag gegaan. We hebben grote pinnen in de grond geslagen, zodat er geen instortingsgevaar bestaat." Het renovatieproject is ook gestart vanwege scheuren in de kasteelmuren en een kasteeltoren die aan het verzakken was.

Emilia van Nassau
Het kasteel is de trots van Wijchen, de historie gaat terug tot de 14e eeuw. Bij de renovatie zijn de oudste fundamenten van het kasteel aangetroffen, die dateren uit die tijd. Ook tref je in de kelder een middeleeuwse waterput. De burcht is verwoest en in de 17e eeuw werd een nieuwe burcht gebouwd op dezelfde plek, door de dochter van Willem van Oranje: Emilia van Nassau. Ze kwam met haar geliefde naar Wijchen toe en maakte daar hun liefdesnestje.

2-2-2022 trouwde er een stel
Woensdag was een speciale dag voor het kasteel, want op 2-2-2022 trouwde er een stel voor het eerst na de renovatie in de trouwzaal. "Prachtig dat dit weer kan", vertelt kasteelmanager Tanja Bruins. Ze kijkt uit naar de bezoekers die nu na de renovatie weer welkom zijn bij het kasteel. Vandaag konden bezoekers het gerenoveerde kasteel bekijken.

VVV punt in Kasteel
Het museum is door de aanpassingen beter zichtbaar in het kasteel. De entree van het museum van de zolderverdieping is verplaatst naar de overkapte binnenplaats. Zo worden bezoekers volgens de kasteelmanager direct welkom geheten in het museum. Het museum is ook rolstoelvriendelijk gemaakt. Tevens is vanaf nu een VVV-informatiepunt in het kasteel.