De Wijchense VVD maakt zich zorgen om lage vaccinatiegraad kinderdagverblijven

In Nederland zijn er dit jaar al 4 baby’s overleden aan kinkhoest. Er is momenteel een flinke uitbraak van kinkhoest in Nederland, het RIVM maakt zich hierover grote zorgen. Momenteel heerst er ook kinkhoest in de gemeente Wijchen. In de omgeving Eindhoven is er momenteel een mazelenuitbraak. Om een uitbraak van mazelen te voorkomen is volgens het WHO een vaccinatiegraad van 95% nodig. In Nederland is deze vaccinatiegraad gedaald tot onder de 90%. Een voldoende hoge vaccinatiegraad bij kinderdagverblijven is belangrijk, het beschermt de baby’s en jonge kinderen die nog niet volledig gevaccineerd (kunnen) zijn. Hiermee is vaccineren dus niet alleen in het eigenbelang maar ook in het belang van de gezondheid van ons allemaal. De Wijchense VVD heeft het college daarom drie vragen gesteld: 1. Wat is de vaccinatiegraad bij de Wijchense kinderdagverblijven en bij de jeugd tot 12 jaar in het algemeen? 2. Welke maatregelen kunnen we als gemeente nemen om ervoor te zorgen dat onze kinderen beschermd zijn tegen deze besmettelijke ziekten? 3. Welke maatregelen worden al getroffen?