Sporten en bewegen.

Sporten is ontzettend belangrijk. Sport verbindt, geeft zelfvertrouwen, plezier en ontspanning. Door te sporten zorgen we bovendien goed voor een gezonde, duurzame en weerbare samenleving. Zeker nu onze samenleving steeds ouder wordt, is het belangrijk dat we in beweging blijven en dat sport voor iedereen toegankelijk is. Daarom werken we samen met scholen, sportverenigingen en andere maatschappelijke instellingen zodat iedere inwoner van jong tot oud kan sporten.

© Gemeente Wijchen

Sport als oplossing.
Sporten is belangrijk voor de fysieke en mentale gezondheid. Door te sporten worden we fitter, sluiten we vriendschappen en nemen we actiever deel aan de samenleving. Omdat sport op zoveel manieren een positieve invloed heeft op ons leven, is het logisch om sport in te zetten als hulpmiddel voor onze inwoners met wie het minder goed gaat. Daarom willen we dat sportclubs, het onderwijs en zorginstellingen nauw met elkaar samenwerken.

Zwembad.
Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen leren zwemmen. Daarnaast is zwemmen gezond en leuk om te doen. Daarom gaan we ons zwembad de komende periode opknappen.

Sport voor onze jeugd.
Sportverenigingen, scholen en buitenschoolse opvang werken nauw samen om de schoolgaande jeugd zoveel mogelijk te laten bewegen. Sportcoaches kunnen hierbij helpen.

Combinatiegebruik van voorzieningen.
We stimuleren een breder gebruik van de faciliteiten van de sportverenigingen, het liefst realiseren we nieuwe speeltuinen en faciliteiten bij sportparken. Denk hierbij aan het openzetten voor gratis gebruik van de sportparken/velden die van gemeenschappelijk geld zijn betaald.

Doelgroepen.
Sport is toegankelijk voor ouderen en mensen met een beperking. De gemeente besteedt een vast gedeelte van de sportsubsidie aan deze groep inwoners. Om ouderen voldoende te laten bewegen, zorgen we voor wandelroutes met voldoende rustmogelijkheden.

Financiƫle steun voor kinderen uit arme gezinnen.
Sporten kan een belangrijke uitlaatklep zijn voor jongeren. We dragen daarom financieel bij aan het sporten door kinderen, als hun ouders dit niet kunnen betalen. We zorgen er samen met verenigingen en scholen actief voor dat deze financiƫle steun ook bij deze kinderen terecht komt.

Combinatiegebruik accomodaties.
Waar het kan, zetten we sportaccommodaties zoveel mogelijk in voor meerdere doeleinden. Zo kunnen zoveel mogelijk inwoners gebruikmaken van de faciliteiten. Ook zorgen we ervoor dat jongerenprojecten gebruik kunnen maken van sportaccommodaties.

Sportevenementen.
Sportevenementen zijn een manier om Wijchen op de kaart te zetten, Wijchenaren te verbinden en mensen in beweging te krijgen. Daarom gaan we actief in gesprek met organisaties van grotere sportevenementen om dit voor elkaar te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de Wijchense Kastelenmarathon.

Gelijke kansen en een gelijke behandeling.
In ons sportbeleid geven we in het bijzonder aandacht aan gelijke kansen en de gelijke behandeling van al onze inwoners. Voor discriminatie, homofobie, antisemitisme en racisme is geen plek in Wijchen.