Duidelijke taal.
Brieven en formulieren van de gemeente zijn voor iedereen begrijpelijk. De gemeentewebsite is overzichtelijk en actueel. Wil je iets vinden, dan zoek je het gemakkelijk op. Wil je een huis bouwen, dan staan alle stappen duidelijk, overzichtelijk en transparant uitgelegd.
Digitale dienstverlening.
De gemeente biedt voor ons gemak, steeds meer diensten digitaal aan. We blijven het normaal vinden dat de gemeente opneemt als je belt en dat je goed wordt geholpen als je aan het loket staat. De gemeente is er voor ons, niet andersom.
Gemak voor inwoners.
De digitale dienstverlening van de gemeente is van goede kwaliteit. Inwoners kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen en wanneer het hen uitkomt. We starten met het thuisbezorgen van producten zoals paspoorten.
Openingstijden gemeentekantoor.
Wij willen dat het gemeentehuis vaker buiten kantooruren open is voor zaken die inwoners en ondernemers niet digitaal kunnen regelen. Ook willen we dat de gemeente op afspraak naar je toe kan komen.
Digitale veiligheid.
De gemeente zorgt ervoor dat de computersystemen volledig up-to-date zijn, zodat privacygevoelige informatie van inwoners beschermd is tegen digitale hacks en cyberaanvallen.
Innovatieve oplossingen.
De gemeente spant zich in voor een veilige en betrouwbare digitale overheid. Voor inkoopbeleid, basisregistratie en belastingen gaat Wijchen gebruik maken van vooruitstrevende digitale mogelijkheden, zoals die van de zogeheten generieke digitale infrastructuur.
Digitale criminaliteit en identiteitsfraude.
De gemeente werkt samen met andere overheden om digitale criminaliteit zoals identiteitsfraude tegen te gaan of te bestraffen.
Snoeien regels.
We gaan met de bezem door overbodige, tegenstrijdige, nutteloze en niet-handhaafbare regels. Ons streven naar een “Regelarme APV (algemene plaatselijke verordening)” blijven we voortzetten. Met het afschaffen, samenvoegen of vervangen van vergunningen door een meldingsplicht of algemene regels maken we dit mogelijk.